Okul Müdürü Modelleri
Bu Yazıyı okuyan yönetici arkadaşlarım Lütfen alınmasın fakat bir özeleştiriyi de mutlaka yapsın.
Yazıda Okul Müdürü Modelleri beşe ayrılmaktadır.
1. İdeal Okul Müdürü, modeli
Okul Müdürü okula ilk gelen kişi ilk mesaisine başlayan kişidir. Sabah okul bahçesini gezer. Güneşin doğuşunu izler. Bahçedeki gülleri koklar. Kurumakta olan güllere su taşıyarak gülleri sular. Okula gelen personeli güler yüzle karşılar. Hal ve hatır sorar. Personelini motive eder.
2.Müttehit Okul Müdürü modeli.
Her oturduğu yerde, her toplantıda; “Ben okulumu şöyle boyadım, böyle boyadım. Okul tuvaletini bu şekil yaptım. Lavabolara sabun bıraktım. Ana sınıfını bir boyadım. Bir görseniz arkadaşlar o biçim olmuş. İhata duvarına Resim Öğretmeni bir resim yapmış nefis…” bu tip Okul Müdürleri alınmasınlar ama ben müttehit Okul Müdürü diyorum.
3.Gardiyan Okul Müdürü modeli
Bunlarda ilk ders zili çalmadan, ellerini arkalarına bağlayarak, okul bahçesinde tur atar, dururlar. Odalarında pencereden dışarıyı bakarak geç gelen öğretmenlerini gözlerler. Can yakmak için ellerinden geleni her şeyi yaparlar. Sarı zarfı uzatmak bir şereftir. Okulun tek hâkimidir. Okulu mevzuatla yönettiklerini sanırlar ama yanılırlar.
4.Yönetilen Okul Müdürü modeli
Göbekli, yaşlı, Kel, gözlüklü Okul Müdürleri koltuklarına çok meraklıdırlar. Koltuğa zar zor sığarlar. İmza atmak dahi bu Müdürleri yorar. Karne imzalamak onlar için çekilmez bir azaptır. Okulu gerçek anlamıyla Müdür Yardımcısı veya öğretmenlerden biri yönetir. Sadece davulu taşır. Tokmak başkasının elindedir. Sorulara cevap vermeye acizdir. Veya bilmezler Hayatının en önemli ideali koltuktur. Koltukla evlenmiştir. Allah mesut ve bahtiyar eylesin.
5.Mevzuatçı Okul Müdürü modeli
Masasının önünde mevzuat kitapları doludur. Her şeyi mevzuata göre yapar veya yaptığını zanneder. Öğretmeni takdir veya teşekkür vermesi gerekirse mevzuatta yerini bulamaz. Toplantılarda soru sorar, sorduğu soruya kendisi cevap verir. Öğretmene izin verir. Sonra soruşturma açar. Devletin resmi dili belgedir der. Okulun Her tarafında mevzuat ve kanunlar yazılıdır. Kendisi mevzuatta uymaz.
Prof. Dr. Aytaç AÇIKALIN hocamız bir toplantısında der ki, okulun çevresini değiştirin fazla bir şey değişmez, Öğrencilerini değiştirin yine fazla bir şey değişmez, binayı ve öğretmenleri değiştirin bir şey değişmez. Okul Müdürünü değiştirin yüzde seksen beş okulun çehresi değişir.
İdeal bir Okul Müdürünün Öncelikli sorunu ne olmalıdır?
Okul Müdürlerinin öncelikli sorumlulukları okulun çatısıyla, kiremitleriyle, bahçesiyle, yemek servisiyle ilgilenmek değildir. Okul Müdürünün asıl önceliği EĞİTİM LİDERLİĞİ ve stratejik EĞİTİM YÖNETİMİ olmalı. Bir Okul Müdürünün asıl önceliği eğitim öğretim ve Rehberlik kalitesi etrafında şekillenir. Okul Müdürü herkese gülümseyerek ‘’GÜNAYDIN‘’ der. Öğretmenlerle tokalaşır halini ve hatırını sorar.
Okul Müdürü her kararı öğretmenlerle birlikte almalıdır. Öğretmenler karar sürecine katıldıkları için alınan karaları benimser, sahiplenir ve uygular. Her öğretmene fıtratına göre bir sorumluluk ve yetki alanı verir. Her öğretmen okulun belirli işlerinden ve projelerinden sorumlu Müdür Yardımcısı rolünü üstlenir. Okul kültürünün oluşmasını sağlar. Her öğrenci okulda kendisine değer verildiğini sevildiğini anlar. Söz ve eylemin tutarlığı öğrencilerin üzerinde uzun bir vadede tesirli olur. Okulda dayak katiyen yasak olmalıdır. Öğrencilerin kurallara zoraki değil içlerinden geldiği için uymalı. Yaptırımların amacı cezalandırmak değil, eğitmek olmalıdır
Okul Müdürü ÖĞRETMENLER ODASINDA bir müddet kalmalı, her öğretmenle bire bir ilgilenmeli muhabbet etmeli, öğretmenler onu bir başöğretmen olarak görmeli, kendilerinden biri gibi değerlendirmeli, Aralarında makam- pozisyon engeli ve duvarı olmadığından bir sevgi çemberi olmalıdır.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kurumlarımızda Vizyon, Misyon sahibi Teknoloji ile barışık, İnsan ilişkileri kuvvetli, ben değil biz diyebilen Yöneticilerimizin sayılarının artması dileğiyle...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder